2024: stagnálás mennyiségben, növekedés értékben
A magyar édességpiac 2024-ben sem tudott mennyiségileg növekedni – a legtöbb termékkategória visszaesést mutatott. MÃg a jégkrém (+10%), cukorka (+4%) és chips (+6%) iránt nÅ‘tt a kereslet, addig a táblás csokoládé (-8%), desszert (-5%) és keksz (-2%) forgalma csökkent. Mindez stagnáló piacot eredményezett, amelynek értékesÃtési forgalma viszont 7%-kal emelkedett – nagyjából követve az élelmiszerek átlagos, KSH által mért 6%-os áremelkedését.
Túlélés a változó gazdasági környezetben
A gyártók számára az egyik legnagyobb kihÃvást a kiszámÃthatatlan költségek jelentik. Egy tonna kakaó ára például néhány hónap alatt 6500 dollárról 12 000-re emelkedett, majd visszaesett 8000 dollárra. A cukor ára világszinten 50%-kal drágult. Emellett az energiaköltségek, a csomagolóanyagok ára, valamint a munkaerÅ‘hiány is nyomást gyakorol a vállalkozásokra.
A költségoldalt tovább súlyosbÃtják az egyre szigorodó szabályozások: EPR-dÃj, közelgÅ‘ EUDR, NETA terhek, magas áfa és kiskereskedelmi adók. Ezek különösen a kisebb cégek számára jelentenek komoly versenyképességi hátrányt.
Fogyasztói ragaszkodás az édességekhez
A nehézségek ellenére a magyar fogyasztók továbbra is ragaszkodnak az édességekhez, különösen ünnepi időszakokban. Húsvétkor például az eladások jellemzően 15–20%-kal emelkednek. A vásárlók azonban egyre tudatosabbak: nő az igény az ár-érték arányra, a saját márkás és középkategóriás termékek iránt.
Innováció és digitalizáció: a gyártók válaszai
A gyártók innovatÃv megoldásokkal reagálnak: új Ãzvilágok (pl. karamellás, mézeskalácsos, rizspelyhes csokoládék), egészségtudatos termékek (csökkentett cukortartalom, funkcionális összetevÅ‘k), és digitális eszközök (QR-kódos csomagolás, e-kereskedelmi csatornák) jellemzik a fejlÅ‘dést. A portfólió-optimalizálás és az exportpiacok keresése is egyre hangsúlyosabbá válik – utóbbi azonban szigorú uniós elÅ‘Ãrásokkal és költségakadályokkal nehezÃtett terep.
Multinacionális jelenlét és hazai versenyképesség
Magyarország továbbra is vonzó a multinacionális cégek számára, hiszen a termelési költségek relatÃve alacsonyak. Ugyanakkor ezek a nagyvállalatok sokszor teljesen automatizált üzemeket működtetnek, alig hatva a hazai munkaerÅ‘piacra vagy belsÅ‘ piacra.
2025: kihÃvásokkal teli, de stabil év elé nézünk
A szektor 2025-re stabil, de továbbra is kihÃvásokkal teli idÅ‘szakra készül. A drágulás folytatódhat, a nyersanyag- és energiaárak ingadozása, valamint az inflációkövetÅ‘ adóemelések újabb terheket jelentenek majd a gyártóknak. Ugyanakkor az édesipar példát mutat alkalmazkodóképességbÅ‘l – a rugalmasság, az innováció és a fogyasztói igények megértése lehet a kulcs a sikerhez.
Indexkép: Pixabay